
NIEZALE˚NA

GAZETA POLSKA
Warszawa, 7 listopada 2008 r.

I

TEMAT MIESIÑCA

Dominika Rafalska

Rozwiązanie w 1957 r. tygodnika „Po prostu”
miało w sobie coś symbolicznego. To zwięzła od-
powiedź na pytanie, które w połowie lat 50. za-
dawano sobie powszechnie: jaka będzie Polska
pod rządami Władysława Gomułki.
Zanim do świadomości społecznej do-

tarło, że Październik nie przyniesie zasad-

niczych zmian, Polacy żyli złudzeniami.
Czas od jesieni 1956 do jesieni 1957 r. to,
po okresie niepokojów, moment stabiliza-
cji i nadziei. Z biegiem czasu coraz mniej-
szych. 

W październiku 1956 r. „Po prostu”
bezwzględnie poparło kandydaturę Wła-
dysława Gomułki na stanowisko I sekreta-
rza KC PZPR. Ale tygodnik opowiadał

się jednocześnie za głębokimi przemiana-
mi w kraju. Październik miał być ich
pierwszym etapem. Drugi etap jednak nie
nastąpił. I jak na ironię, to właśnie wyda-
rzenia polskiego Października były po-
czątkiem końca „Po prostu”. 

Powakacyjny numer tygodnika miał
ukazać się 7 września 1957 r. Na polece-
nie Władysława Gomułki, w całości zdję-

DZIENNIKARZECZY PROPAGANDZISCI

Likwidacja „Po prostu”

W okresie PRL reżimowe gazety pełne były propagandowych sloganów i kłamstw, których celem było przekonanie 
polskiego społeczeństwa do aktywnej budowy nowej, socjalistycznej ojczyzny. Wszelkie próby wyłamania się z tego
jednolitego nurtu prasowego od razu były pacyfikowane i z góry skazane na porażkę. Prasa stała się synonimem
wszelkiego zła, a apogeum jej antypolskiej działalności przypadło na okres wydarzeń 1968 r. oraz stanu wojennego.
Do dziś sięganie po „Trybunę Ludu” czy lokalne gazety partyjne często wywołuje odruch obrzydzenia. Nic dziwnego,
gdyż wielu czołowych dziennikarzy tego okresu oprócz etatu w gazetach pobierało także drugą pensję, wypłacaną
przez funkcjonariuszy MSW. Na ich zamówienie i z ich rozkazów powstawały publikacje, które dziś stanowią przykład
czarnej propagandy porównywalnej z tą stosowaną przez faszystowskie media w okresie II wojny światowej. 
Dodatek towarzyszy konferencji naukowej „Obserwacja, manipulacja, współpraca. Dziennikarze i naukowcy 
a aparat bezpieczeństwa w Polsce Ludowej”. Wrocław 19–21 listopada 2008 r.

NA ETACIE?



II
NIEZALE˚NA

GAZETA POLSKA
Warszawa, 7 listopada 2008 r.

DZIENNIKARZE...

ła go cenzura. Walka redakcji o ocalenie
pisma przybierała różne formy – od prote-
stu po składanie czegoś w rodzaju samo-
krytyki. Za każdym razem bez skutku. 

Redakcja apeluje
Początkowo usiłowali przyjąć postawę

„skruszonych dzieci”. W wielu listach do
towarzysza Gomułki przyznawali, że po
październiku 1956 r. nie mieli wypraco-
wanej linii „dostosowanej do zmieniają-
cych się warunków” i zapewniali, że pra-
ca pisma została poddana krytyce zespołu
i że zdecydowano o wyznaczeniu nowych
zadań. W liście z 25 września 1957 r. ad-
resowanym do sekretariatu KC stwierdzi-
li też, że powakacyjny numer „Po prostu”
nie był do końca przemyślany. Treść tego
listu jest zaskakująca – wynika z niego, że
redakcja, która miała na przygotowanie
wrześniowego numeru wyjątkowo dużo
czasu (z uwagi na przerwę wakacyjną),

działała w pośpiechu oraz że nie zdawała
sobie sprawy z wymowy jego artykułów.
Ta próba ratowania pisma była chyba naj-
bardziej rozpaczliwa.

Ton dyskursu zmieniły protesty stu-
denckie, do jakich doszło w październiku
1957 r. na wieść o rozwiązaniu „Po pro-

stu”. Gdy pokojową manifestację studen-
tów spacyfikowała milicja, redakcja napi-
sała list protestacyjny: „Ekscesy milicyjne
należy ocenić w tych warunkach jako akt

godzący w elementarne wymogi demo-
kracji socjalistycznej”. Autorzy stwierdzi-
li, że akcja milicji zaszkodziła wizerunko-
wi partii, sugerując powrót do metod po-
tępionych w październiku 1956 r. 

Równocześnie jednak, już 5 paździer-
nika, redakcja wydała oświadczenie prze-
słane z prośbą o rozpowszechnienie do
prezesów PAP i Polskiego Radia. Apelo-
wano w nim do studentów o zaniechanie
manifestacji. Koronnym argumentem
miało być to, że w czasie protestów „prze-
stają działać racje rozumowe, logiczne na
rzecz emocjonalnych reakcji rozgorącz-
kowanych ludzi. Istnieje wtedy potencjal-
ne niebezpieczeństwo wyzyskania takiej
atmosfery dla nieodpowiednich awantur
służących siłom wrogim demokracji so-
cjalistycznej”. 

Retoryka powyższego oświadczenia
jest znów zachowawcza, a argument 
o „wyzyskiwaniu atmosfery dla nieodpo-
wiednich awantur” przywodzi na myśl
styl, jakim posługiwała się, pisząc o tej
sprawie, prasa partyjna. 

Władza odpowiada
Oficjalnie Polacy mogli się dowiedzieć

o rozwiązaniu tygodnika „Po prostu” 
z „Trybuny Ludu”. W anonimowej wypo-
wiedzi z 5 października 1957 r. była mo-
wa o „zawieszeniu »Po prostu«”. Stwier-

dzono, że pismo „zeszło na pozycję jało-
wej negacji”, „szerzyło niewiarę w re-
alność budownictwa socjalizmu”, a na-
wet, że „głosiło koncepcje burżuazyjne”.
Z komunikatu wynika ponadto, że decy-
zja o zamknięciu „Po prostu” zapadła 
w urzędzie na Mysiej, nie zaś w najbliż-
szym otoczeniu Gomułki: „Sekretariat KC
PZPR rozważył decyzję Głównego Urzę-
du Kontroli Prasy o zawieszeniu wydawa-
nia tygodnika »Po prostu«” – czytamy.

Następnego dnia „Trybuna Ludu” po-
stanowiła odnieść się także do wydarzeń
na ulicach Warszawy. W zjadliwym arty-
kule protesty studenckie zostały ochrzczo-
ne mianem „warcholskich wybryków”.
Napisano o napływających z warszaw-
skich zakładów pracy rezolucjach potę-
piających „awantury” na ulicach miasta.
„Głębokie oburzenie” miały też wyrażać
organizacje młodzieżowe oraz inteligen-
cja. Jasno z tego widać, że sprawie „Po
prostu” od początku chciano „ukręcić
łeb”. 

Nigdy niewydany numer „Po prostu”
omówiła „Trybuna Ludu” w artykule 
„W sprawie zamknięcia tygodnika »Po
prostu«” z 10 października 1957 r. Nie
warto w tym miejscu przytaczać wszyst-
kich zarzutów wobec pisma. Dość wspo-

Oficjalnie Polacy mogli się dowiedzieć o rozwiązaniu tygodnika
„Po prostu” z „Trybuny Ludu”. W anonimowej wypowiedzi 

z 5 października 1957 r. była mowa o „zawieszeniu »Po prostu«”.
Stwierdzono, że pismo „zeszło na pozycję jałowej negacji”,
„szerzyło niewiarę w realność budownictwa socjalizmu”, 

a nawet, że „głosiło koncepcje burżuazyjne”.

Tygodnik „Po prostu” z 13 stycznia 1957 r.

Tygodnik „Po prostu” z 28 października 1956 r.



NIEZALE˚NA

GAZETA POLSKA
Warszawa, 7 listopada 2008 r.

III

DZIENNIKARZE...

Piotr Kardela, 
OBEP IPN Białystok, Delegatura 

w Olsztynie

Bezpieka w Olsztynie miała tajnych współpra-
cowników w niemalże wszystkich środowiskach
miejscowego społeczeństwa, także wśród
dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyj-
nych.
„Zabezpieczenie” przez SB olsztyń-

skiego ośrodka radiowo-telewizyjnego
dokumentują przede wszystkim przecho-
wywane w białostockim archiwum IPN
akta SB Sprawy Obiektowej (SO) noszą-
cej początkowo kryptonim „Antena”, 
a potem „Eter”. Ślady działań SB w tym
zakresie zachowały się też w teczkach
personalnych i pracy wykorzystywanych
przez bezpiekę osobowych źródeł infor-
macji (OZI).

Od „Anteny” do „Eteru”
SB rozpoczęła dokładne rozeznanie

olsztyńskiej rozgłośni 23 października
1970 r. Wniosek o wszczęciu SO krypt.
„Antena” zatwierdził płk Jan Rejdych, za-
stępca komendanta wojewódzkiego MO 
w Olsztynie ds. Bezpieczeństwa. W uza-
sadnieniu napisano: „P[olskie] R[adio] 
i T[elewizja] w Olsztynie jest jednym 
z bardziej eksponowanych ośrodków ma-
sowego przekazu na terenie miasta. […]
Ponadto tego typu obiekty mogą być wy-
korzystywane w sprzyjających okoliczno-
ściach przez wrogie nam elementy do nie-
korzystnych dla nas celów propagando-
wych. Ze względu na powyższe zachodzi
konieczność stałego i wnikliwego rozezna-
nia i zabezpieczenia tych instytucji”.

W 1971 r. inwigilację pracowników ra-
diowo-telewizyjnych w Olsztynie SB pro-
wadziła jedynie za pomocą kontaktów
operacyjnych (KO) i służbowych (KS),
tylko częściowo wykorzystując jednego
tajnego współpracownika – dziennikarza
Rolanda Kiewlicza, używającego pseudo-
nimu „Lemiesz”. SB w zasadzie nie miała
na tym odcinku zbyt wiele pracy, tym bar-
dziej że – jak podawano – „Oceniając ge-
neralnie sytuację operacyjną-polityczną 
w tym środowisku, można stwierdzić, że
jest ona dobra”. Niemniej jednak oddzia-
ływanie tej instytucji na społeczeństwo
oraz ewentualność wykorzystania jej do
niekorzystnych dla komunistów celów
propagandowych przesądzała o podjęciu
przez SB działań mających na celu – jak
pisano – wnikliwe rozpoznawanie opera-
cyjne zatrudnionych w ww. instytucji osób.

Od razu po założeniu sprawy obiekto-
wej bezpieka dążyła do pozyskania „przy-
najmniej 1 tajnego współpracownika, 
ponieważ aktualne źródła informacji 
w postaci k.o. i k.s. nie zapewniają dosta-
tecznego rozpoznania operacyjnego śro-
dowiska”. W 1972 r., intensyfikując wy-
siłki zmierzające do zwiększenia kontroli
operacyjnej ośrodka, bezpieka czyniła
rozpoznanie pod kątem odnowienia lub
pozyskania kolejnych osób do tajnej
współpracy. Tak było w przypadku ko-
mendanta Straży Przemysłowej olsztyń-
skiej rozgłośni Józefa Janczyka, który po
zwolnieniu z wojska w 1953 r. zatrudnił
się w olsztyńskim radiu jako zastępca ko-
mendanta Straży. W 1963 r. został on na
zasadzie dobrowolności pozyskany przez
Komendę Miejską MO w Olsztynie jako

TW ps. „Janusz”. W grudniu 1963 r.
współpraca z nim została rozwiązana, ja-
ko że sprawa, do której był werbowany,
zakończyła się. Jak napisano w „Notatce
Służbowej” z 29 sierpnia 1972 r.: „Za
okres współpracy przekazał szereg infor-
macji charakteru kryminalnego i ocenia-
ny był jako dobra jednostka operacyjna”.
Na koniec zaś kapitan SB Jerzy Ziółek
wnioskował: „Z uwagi na to, że były tw
ps. »Janusz« jest Kom.[endantem] Straży
Przemysłowej w R[ozgłośni] P[olskiego]
R[adia] zachodzi konieczność być z nim
w kontakcie. Ponadto przy kolejnej z roz-
mów należy nawiązać rozmowę jako 
z b.[yłym] tw i wykorzystać go po linii
operacyjnej”. W tym samym celu i czasie
podjęto rozmowę operacyjną z innym by-
łym TW – Władysławem Jackiewiczem,
który od 1949 r. aż do grudnia 1955 r. był
informatorem Informacji LWP. Po odby-
ciu zasadniczej służby wojskowej odno-
wiono z nim współpracę. Jackiewicz jako
TW ps. „Orzeł” był na kontakcie opera-
cyjnym Wydziału IV WUBP w Olsztynie.
W olsztyńskim radiu pracował od 1953 r.
jako kierowca, zresztą tak samo w 1972 r.
W „Notatce” Ziółek zanotował: „Za okres
współpracy z organami Informacji, jak też
i WUBP jest charakteryzowany pozytyw-
nie jako cenna jednostka”. Z „Orłem”
współpracę odnowiono.

Olsztyński ośrodek radiowo-telewizyj-
ny, poprzez tkwiącą w nim agenturę, był
pod pełną kontrolą SB. Bezpieka miała
nawet opracowany system awaryjnego
unieruchomienia urządzeń nadawczych
na wypadek chęci emisji „wrogich wystą-
pień”. 20 marca 1981 r. zmieniono kryp-

Esbeckie „zabezpieczenie” ośrodka
radiowo-telewizyjnego w Olsztynie

mnieć o dwóch sprawach. Po pierwsze, 
„W sprawie zamknięcia...” nie jest arty-
kułem redakcyjnym, ale znów oficjalnym
komunikatem Biura Prasy KC PZPR
(charakterystyczne, że nie podpisanym!).
Po drugie, w omawianym tekście zarzuty
wobec „Po prostu” poparte są dosłowny-
mi cytatami z pisma. Za każdym razem
jednak są to cytaty wyrwane z kontekstu,
co uniemożliwia zorientowanie się w rze-
czywistych intencjach autorów. Na przy-
kład: „Przyrównując państwo ludowe do
władzy sanacyjnej, do władzy burżuazji
»Po prostu« pyta wręcz: »Czy nie nad-
szedł czas, by zdruzgotać ten monstrualny
twór«?” (nr 47/1956). 

Wyjaśniono też, że decyzja o likwidacji
pisma nie miała nic wspólnego z ograni-
czaniem wolności słowa. Aczkolwiek:
„Partia nigdy nie głosiła swobody wszel-
kiej krytyki ani też nie proklamowała nie-
ograniczonej swobody dyskusji, niezależ-
nie od pozycji, które się zajmuje”. To cie-
kawe, ponieważ w przytaczanym powyżej

tekście jako „niedopuszczalne” są ocenio-
ne te same postulaty „Po prostu”, które re-
dakcja głosiła przed Październikiem i któ-
re wyniosły do władzy Gomułkę. Mowa 
o „walce z biurokracją”, radach robotni-
czych, odsunięciu od władzy osób skom-
promitowanych, uzdrowieniu gospodarki
i... większej swobodzie wypowiedzi. 

Zamiast epilogu
5 października 1957 r. Władysław Go-

mułka, Józef Cyrankiewicz i Jerzy Mo-
rawski spotkali się z dziennikarzami –
członkami partii. Gomułka nie pozostawił
wątpliwości, że decyzja o rozwiązaniu
„Po prostu” była ostateczna: „Nie pozwo-
limy na to, aby nadal pluć na socjalizm
[...] Nie możemy nadal pozwalać na sia-
nie zamętu, w czym szczególnie celowały
czasopisma tzw. społeczno-kulturalne po-
dobne w swych tendencjach do tygodnika
»Po prostu«”. 

Władysław Gomułka nie tylko krytyko-
wał „staczanie się pisma na pozycje anty-

socjalistyczne, antypartyjne, burżuazyj-
ne”, lecz także wyraził swoje zniesmacze-
nie „dwulicowością redakcji”, która w li-
stach do niego usiłowała się odżegnać od
niektórych swoich publikacji. Najciekaw-
sza jednak wydaje się puenta jego wypo-
wiedzi, w której Gomułka stwierdził, że
dla wszystkich publicystów nastał czas
wyboru: za albo przeciw socjalizmowi:
„Dyskusje się skończyły” – powiedział.

Rok wcześniej – 24 października 1956 r.
– ten sam Gomułka zawołał do rozentu-
zjazmowanego tłumu na wiecu przed Pa-
łacem Kultury: „Dość wiecowania”. Wte-
dy rozumiano (chciano rozumieć) to za-
wołanie jako wezwanie do pracowitego
budowania tego, co zapoczątkował Paź-
dziernik. „Dość wiecowania” czy później-
sze „dyskusje się skończyły” to jednak ty-
powe dla retoryki komunistycznego przy-
wódcy stwierdzenie „a teraz dajecie nam
rządzić”. Redakcja „Po prostu” zrozumia-
ła tę lekcję zbyt późno.



IV
NIEZALE˚NA

GAZETA POLSKA
Warszawa, 7 listopada 2008 r.

DZIENNIKARZE...

tonim prezentowanej sprawy z „Anteny”
na „Eter”. Miesiąc później podporucznik
SB Zenon Łukaszewicz nakreślił wobec
rozgłośni wiele, realizowanych potem,
przedsięwzięć operacyjnych. W dalszym
ciągu postulował „zwiększenie stanu źró-
deł osobowych na obiekcie t.w. i k.o.,
głównie wśród personelu technicznego 
i publicystycznego, zorganizowanie źródła
osobowego w postaci k.o. wśród pracow-
ników straży przemysłowej”. Był to czas
„Solidarności”, a zatem bezpieka prowa-
dziła w ośrodku „wszechstronne rozpo-
znanie wyprzedzające, mające na celu
ustalenie tworzenia się grup wrogich”, 
a potem uskuteczniała „wyprowadzanie
tych osób z obiektu”. SB – co oczywiste –
prowadziła także inwigilację członków ra-
diowo-telewizyjnej „Solidarności”, w tym
jej przewodniczącego Wiesława Gawinka.

Wojenna pacyfikacja 
28 grudnia 1983 r. SB dokonała kolej-

nej „analizy stanu bezpieczeństwa” w roz-

głośni. Powstał dokument, w którym 
w części zatytułowanej „Ocena stanu za-
grożenia” odnotowano, iż w „ochrania-
nym obiekcie”, zatrudniającym 69 osób, 

w tym 23 dziennikarzy, jest pięciu TW,
dwóch kandydatów na TW i trzech KO.
Było to już po przeprowadzonej osławio-
nej weryfikacji dziennikarzy i delegaliza-
cji „Solidarności”. Podporucznik SB Ma-
rek Szczerbicz podawał, iż w ośrodku po-
wstał 10-osobowy Komitet Założycielski
branżowych związków zawodowych.
Wśród jego członków znaleźli się jeden
TW i dwóch kandydatów na TW. „W wy-
niku podjętych działań operacyjnych –
podawał Szczerbicz – te osobowe źródła
informacji zostały wybrane do władz
Związku Zawodowego Pracowników Ko-
mitetu ds. Radia i Telewizji Rozgłośni PR
w Olsztynie”. Gdy w czerwcu 1983 r. 
w Warszawie odbywał się I Krajowy
Zjazd SD PRL, w obradach uczestniczyła
delegacja z Olsztyna. Wśród delegatów
znajdował się jeden TW zatrudniony 
w olsztyńskiej rozgłośni. „W wyniku pod-
jętych wcześniej działań inspirujących –
podawał esbek – wśród grona delegatów
na Zjazd SD PRL, kandydatura naszego
tw została zgłoszona i przegłosowana do
władz Zarządu Głównego SD PRL”. 
Z czasem bezpieka zwiększyła w ośrodku
liczbę swoich OZI, utrzymując też stały
kontakt z kierownictwem służbowym roz-
głośni, na bieżąco informując o tym
wszystkim Wydział XIII Departamentu II
MSW w Warszawie.

W 1984 r. w olsztyńskiej SB opracowa-
no „Kierunki działania i ważniejsze
przedsięwzięcia operacyjne”, gdzie odno-
śnie do ośrodka radiowo-telewizyjnego za-
planowano m.in.: „prowadzenie rozmów
profilaktyczno-ostrzegawczych z osobami
podejrzanymi o wrogą działalność poli-
tyczną, bieżące operacyjne kontrolowanie
istniejących dziennikarskich związków
zawodowych, systematyczne rozpoznawa-
nie nastrojów i komentarzy dotyczących
bieżącej sytuacji w Rozgłośni”. Zaplano-
wano też działania operacyjne związane 
z „prawidłowym funkcjonowaniem dobo-
ru kadrowego, szczególnie w zakresie ob-
sad personalnych newralgicznych komó-
rek redakcyjnych i technicznych PR i TV”.
Operacyjnemu zabezpieczeniu ze strony
SB towarzyszyły wówczas działania
zmierzające do „prawidłowego i maksy-
malnego” wykorzystania na antenach

Pierwsza strona akt SO „Antena”/„Eter”

Odpis z donosu TW „Uran” na temat jednego z pracowników technicznych radia



NIEZALE˚NA

GAZETA POLSKA
Warszawa, 7 listopada 2008 r.

V

DZIENNIKARZE...

środków masowego przekazu w Olsztynie
„bogatego dorobku Polski Ludowej 
i wkładu organów MO i SB w utrwalanie
państwa socjalistycznego, władzy ludo-
wej i osiągnięć klasy robotniczej”. Bez-
pieka inspirowała dziennikarzy do „pro-
pagowania w sposób rzeczowy i przeko-
nujący słuszności podejmowanych przez
kierownictwo Partii i Państwa decyzji
społeczno-ekonomicznych”.

Pod czujnym okiem konfidentów bezpieki
W aktach SO krypt. „Eter” zachowały

się m.in. dokumenty dotyczące konkret-
nych dziennikarzy, w tym odpisy donie-
sień agenturalnych TW i KO. Z akt tych
wynika, że sprawdzanie poszczególnych
osób, badanie ich przeszłości, chociażby
pod kątem dopuszczenia do prac tajnych,
bywało czasem dla SB zaskakujące. 
W przypadku Bronisława Banaszczyka,
pracującego w olsztyńskiej rozgłośni od
grudnia 1969 r., wyszło na jaw, że ten po
przeniesieniu się w 1959 r. do Olsztyna 
i podjęciu pracy w Zarządzie Wojewódz-
kim Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Ra-
dzieckiej, a następnie w Zarządzie Woje-

wódzkim Związku Młodzieży Wiejskiej
oraz w redakcji „Dziennika Ludowego”,
już w 1960 r. został pozyskany przez SB
jako TW ps. „Julek”. Werbunku dokonał
kapitan SB Tadeusz Podgórski, a Banasz-
czyk – jak pisał porucznik Łukaszewicz –
wykorzystywany był w Sprawie Opera-
cyjnego Sprawdzenia na figuranta Maria-
na Dudzika – działacza ruchu ludowego. 
W 1966 r. z „Julkiem” współpracę roz-
wiązano. W 1981 r. red. Banaszczyk był 
I sekretarzem POP PZPR w olsztyńskiej
rozgłośni i jako jedyny przedstawiciel
ośrodka wszedł do Zarządu Oddziału
SDP w Olsztynie.

Inwigilację środowiska dziennikarzy 
i innych pracowników olsztyńskiej roz-
głośni bezpieka nazywała „zabezpiecze-
niem ładu i porządku na odcinku me-
diów”. Na przestrzeni 20 lat SB miała 
w tym środowisku kilkunastu TW. Konfi-
dentem SB była red. Krystyna Binek, 
TW ps. „Marlena”, a potem „Znajoma”.
Donosiła bezpiece, z przerwami, z powo-
dów „ideowych” w latach 1961–1981.
TW byli także red. Stanisław Pawliczak
ps. „Staniol”, Mieczysław Kurnatowski

ps. „Jack”, kadrowa olsztyńskiej rozgło-
śni Edyta Wojno ps. „Teresa”. TW ps.
„Uran” był red. Roman Kamiński, współ-
pracujący z SB w latach 1981–1988 – 
w Olsztynie najbardziej znany z tego, że
od 1984 r. był rzecznikiem prasowym wo-
jewody olsztyńskiego Sergiusza Rubczew-
skiego. Inwigilacją olsztyńskiego ośrodka
zajmowało się ponadto ok. 10 innych TW,
co do których odniesienia personalne za-
chowały się jedynie w zapisach ewiden-
cyjnych byłej SB.

Wniosek o zakończenie prowadzenia SO
krypt. „Antena/Eter” SB sporządziła do-
piero 8 stycznia 1990 r. W rubryce „powód
zakończenia” napisano m.in.: „W związku
z tym, że pod koniec 1989 roku nastąpiła
zmiana zakresu i metodyki pracy operacyj-
nej w tym obszarze zainteresowań, posta-
nowiono zakończyć sprawę obiektową
kryptonim »Eter«, a materiały złożyć w ar-
chiwum Wydziału C WUSW w Olszty-
nie”. Dokument podpisał zastępca naczel-
nika Wydziału Ochrony Konstytucyjnego
Porządku Państwa WUSW w Olsztynie 
z up. kpt. Grzegorz Okoński.

Daniel Wicenty, 
OBEP IPN Gdańsk

Potrzeba tworzenia mitu założycielskiego wokół
rodzących się organizacji jest z socjologicznego
punktu widzenia oczywista. Pozytywna legenda
staje się elementem socjalizacji oraz mobilizacji
nowych członków. Narodzinom Stowarzyszenia
Dziennikarzy PRL towarzyszył jednak kłopotliwy
kontekst polityczny: organizacja rodziła się za
zgodą władz stanu wojennego i w momencie 
likwidacji Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.
A co najbardziej istotne, zawiązanie się SD PRL
było w znaczącym stopniu inicjowane i kontrolo-
wane przez SB.
Oficjalna (i jawna) historia powstania

SD PRL zaczęła się rankiem 20 marca
1982 r. W siedzibie Zarządu Głównego
RSW „Prasa-Książka-Ruch” zebrała się
grupa ok. 100 dziennikarzy. Spotkanie to
(legalne – dziennikarze uzyskali na nie
zgodę) okazało się zebraniem założyciel-
skim nowej organizacji, która powstała na
„jeszcze ciepłym trupie SDP” – dzień
wcześniej prezydent Warszawy gen. Mie-
czysław Dębicki wydał decyzję o likwi-
dacji SDP (zawieszonego po wprowadze-
niu stanu wojennego).

Fakty i mity
Na spotkaniu opracowano statut, dekla-

rację programową i wybrano tymczasowe
władze. Nie mniej ważna była dyskusja

założycieli, która dała później asumpt do
prób budowania mitu założycielskiego
„esduperelu” (efekty można znaleźć 
w grudniowym numerze „Prasy Polskiej”
z 1982 r., piśmie Zarządu Głównego 
SD PRL). Mit ten, dając odpowiednią wy-
kładnię polityczną przeszłości oraz przy-
szłości, opierał się na trzech elementach.

Po pierwsze, dziennikarscy „ojcowie-
-założyciele”, zawiązując SD PRL, dzia-
łali oddolnie i spontanicznie, wyrażając
zbiorową wolę „zdrowego nurtu” dzienni-
karzy, istniejącego już wcześniej. Nieco
kłopotliwa dla założycieli była pewna
„koincydencja zdarzeń”: 19 marca nastą-
piło rozwiązanie SDP, a dzień później po-
wstał SD PRL. Wątpliwość tę wyrażono
otwarcie. Dość komicznie w tym kontek-
ście brzmiały głosy kilku dziennikarzy
(m.in. Jerzego Ambroziewicza), wyraża-
jące troskę o być może zbytni pośpiech 
w działaniu oraz wypowiedź Edwarda
Woźniaka: „Występuję w imieniu dzien-
nikarzy sportowych, którzy są pośpieszni
w działaniu. My, dziennikarze sportowi,
nie mogliśmy dłużej czekać”. Po drugie,
kierownictwo zlikwidowanego SDP było
skrajnie nieodpowiedzialne. Demaskacji
podjęli się głównie Kazimierz Koźniew-
ski oraz Klemens Krzyżagórski (na spo-
tkaniu wybrany prezesem SD PRL). We-
dług tego pierwszego były zarząd SDP
„upostaciowywał szaleństwo” i zainicjo-

wał awanturę polityczną, „która pchała ku
katastrofie państwowej i narodowej”. Dla
Krzyżagórskiego SDP była „organizacją
oszalałą”, w której odbywało się „prze-
szczepianie i podsycanie szaleństwa”. Po
trzecie, SD PRL, w pełni popierając wła-
dze stanu wojennego, musi sprostać trud-
nemu wyzwaniu politycznemu. Jak prze-
konywał Stanisław Ozonek: „musimy
mieć świadomość, że czeka nas wiele nie-
przyjemności, insynuacji, pogróżek, ata-
ków; droga, na którą wstępujemy, najeżo-
na będzie wieloma przeciwnościami”. 

24 marca prezydent Warszawy wpisał SD PRL w rejestr
stowarzyszeń. 27 marca Krzyżagórski udzielił PAP wy-
wiadu, w którym ostro skrytykował władze rozwiąza-
nego SDP oraz aluzyjnie dał do zrozumienia, że mają-
tek po byłym SDP może zostać przejęty przez SD PRL.
Symboliczne namaszczenie „esduperelu” nastąpiło 
w maju 1982 r., kiedy jego władze zostały przyjęte na
oficjalnych spotkaniach przez gen. Wojciecha Jaruzel-
skiego oraz wicepremierów Romana Malinowskiego 
i Edwarda Kowalczyka.

Od początku przegrani: walka o SDP
Od marca do maja 1982 r. równolegle

trwała walka zwolenników SDP o urato-
wanie rozwiązanej organizacji. W marcu
pięć listów protestacyjnych przeciwko li-
kwidacji SDP zyskało podpisy kilkuset
dziennikarzy z całego kraju. 29 marca wi-
ceprezes SDP Maciej Iłowiecki złożył

Dziurawy mit założycielski: 
o genezie Stowarzyszenia

Dziennikarzy PRL



VI
NIEZALE˚NA

GAZETA POLSKA
Warszawa, 7 listopada 2008 r.

DZIENNIKARZE...

Grzegorz Majchrzak

W ludowej Polsce funkcjonowała oficjalna cen-
zura prewencyjna sprawowana przez Główny
Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, a od
1981 r. przez Główny Urząd Kontroli Publikacji 
i Widowisk. Zniesiono ją dopiero w 1990 r.
Oprócz niej istniała ta nieformalna, prowadzona
np. przez kierowników redakcji. Bywało, że funk-
cję cenzorów pełniły również inne osoby lub in-
stytucje.
7 marca 1984 r. w związku z usunię-

ciem krzyży z klas w zespole szkół rol-
niczych w Miętnem koło Garwolina
zaprotestowała ucząca się tam mło-
dzież. Protest stał się głośny w kraju 
i za granicą. Podczas konferencji pra-
sowej 13 marca rzecznik prasowy rzą-
du Jerzy Urban w odpowiedzi na py-
tanie Renate Marsch-Potockiej z agen-
cji DPA (Deutsche Presse-Agentur)
stwierdzał m.in.: „Ten incydent miał
charakter lokalny. Szkoły państwowe
były, są i pozostaną instytucjami o cha-
rakterze świeckim. Ze świeckiego cha-
rakteru szkół wynika, że w szkołach
państwowych nie powinny być zawie-
szane symbole religijne. Takie stano-

wisko rządu zawsze istniało, istnieje 
i nie zmieni się”. 

Jego rola, przynajmniej w tym przy-
padku, nie ograniczała się jedynie do
obrony i tłumaczenia racji peerelowskich
władz. Wystąpił on w tym przypadku tak-
że jako... cenzor. Najpierw bowiem po-

mógł Krzysztofowi Bochusowi zebrać
materiały do reportażu przeznaczonego
do „Nowej Wsi” o wydarzeniach w Mięt-
nem zatytułowanego „Wojna nie tylko 
o krzyże”, aby później zaproponować
wstrzymanie druku tej publikacji. Dowo-
dził, że nie należało zaogniać konfliktu
wokół obecności symboli religijnych 
w placówkach państwowych. Jeśli jednak
zagłębić się w jego argumentację, można
bez trudu stwierdzić, iż prawdziwy po-
wód był zupełnie inny. Rzecznik prasowy
rządu uznał bowiem w pewnym momen-
cie, że napisany przez dziennikarza tekst
był niekorzystny dla władz, a w związku 
z tym jego publikacja mogła przynieść
więcej szkody niż pożytku i dlatego jego
dopuszczenie do druku było niewskazane. 

Nie był to jedyny przykład cenzorskich
działań Urbana. Trzy lata później, w 1987 r.,
„przerabiał” wypowiedź swego kolegi 
z rządu – ministra kultury i sztuki Alek-
sandra Krawczuka – dotyczącą kwestii
sankcji za udział w produkcji i kolportażu
nielegalnych wydawnictw (groził za to
przepadek mienia, np. samochodu czy
mieszkania na rzecz Skarbu Państwa). Je-
go ingerencje nie mogły iść zbyt daleko,

Cenzor Jerzy Urban

skargę do Naczelnego Sądu Administra-
cyjnego na decyzję prezydenta Warszawy.
3 maja 1982 r. skarga ta została ostatecz-
nie oddalona. Z punktu widzenia realnego
procesu decyzyjnego była to walka bez
szans na wygraną.

Plotki o możliwości rozwiązania SDP krążyły w środo-
wisku dziennikarskim już w lutym 1982 r. Między 
1 a 5 marca dziennikarze z Poznania, „Trybuny Ludu”,
„Perspektyw” i Naczelnej Redakcji Sportu i Turystyki
Telewizji Polskiej napisali listy do przewodniczącego
WRON gen. Jaruzelskiego z apelem o powołanie nowej
organizacji dziennikarskiej. Było to jednak tylko pew-
ne konieczne medialne tło dla społecznego uprawo-
mocnienia procesu, który zaczął się już na przełomie
lat 1981 i 1982.

7 stycznia w Wydziale Prasy, Radia 
i Telewizji KC PZPR powstała „Notatka
dotycząca proponowanych rozwiązań 
w sprawie SDP”; jeden z wariantów za-
kładał rozwiązanie SDP i powołanie no-
wej organizacji. W notatce tej wskazano
precyzyjnie skład przyszłej „grupy inicja-
tywnej”: chodziło przede wszystkim 
o dziennikarzy z redakcji „Trybuny Lu-
du”, „Żołnierza Wolności”, PAP i „Chłop-
skiej Drogi”. 8 lutego Wydział Prasy
opracował kolejny dokument; rozwiąza-
nie SDP i powołanie nowego stowarzy-
szenia ocenione zostało jako optymalne.
Przez niemal cały luty trwała w SDP kon-
trola finansowa prowadzona przez Biuro
Kontroli Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Jej efekty prawdopodobnie nie były zado-
walające z punktu widzenia władz, w każ-
dym razie w uzasadnieniu decyzji o li-
kwidacji SDP nie znajdziemy ani słowa 

o nieprawidłowościach finansowych. 
18 marca w KC PZPR odbyło się zebranie
sekretarzy KW ds. ideologicznych z woje-
wództw mających ośrodki wydawnicze.
Omówiono kwestie założeń organizacyj-
nych i ideowych SD PRL; ustalono rów-
nież, że w marcu 1982 r. zostaną podjęte
inicjatywy powołania 15 oddziałów tere-
nowych SD PRL w miejsce oddziałów
SDP. 19 marca w Biurze Politycznym KC
Stefan Olszowski przygotował ostateczną
wersję tekstu uzasadnienia decyzji w spra-
wie rozwiązania SDP; tego samego dnia
decyzję o likwidacji SDP podpisał gen.
Dębicki.

Inspiratorzy z bezpieki
Wszystkie te działania były monitoro-

wane oraz w pewnej mierze inicjowane
przez Departament II MSW w ramach
sprawy obiektowej „Grota”. W czasie ak-
cji powoływania SD PRL i likwidacji SDP
jednym z najważniejszych źródeł osobo-
wych był TW ps. „XXI”. W notatce ze
spotkania z „XXI” z 20 stycznia 1982 r.
oficer Departamentu II zanotował wiele
sugestii dotyczących rozwiązania kwestii
organizacyjnych, prawnych i politycznych
zawieszonego SDP. „XXI” sporządził
dość drobiazgową analizę prawną możli-
wych kroków w kontekście zmiany władz
Stowarzyszenia oraz warunków odwiesze-
nia SDP. W maju 1982 r. Departament II
kilkakrotnie konsultował się z „XXI” 
w sprawie przejęcia majątku byłego SDP.
W notatce z 29 maja znalazła się gotowa
procedura postępowania, pozwalająca
„uniknąć błędów propagandowych i formal-
nych” w procesie przejmowania majątku.

Równolegle kontroli operacyjnej pod-
dano czołowych działaczy SDP. Akta
„Groty” wskazują na wykorzystanie kilku
TW (m.in. „Leśnik” i „Polityk”). 21 grud-
nia 1981 r. naczelnik Wydziału IX Depar-
tamentu II wysłał pismo do wojewódz-
kich naczelników Wydziału II SB, w któ-
rym pisał o konieczności podjęcia działań
operacyjnych mających na celu wykre-
owanie „sprawdzonych źródeł agentural-
nych” na nowych lokalnych i centralnych
liderów SDP. Zalecał, aby wytypowana
agentura inicjowała samopomoc koleżeń-
ską. Na jeszcze inny charakter działań
wskazuje meldunek operacyjny naczel-
nika Wydziału II KSMO w Warszawie 
z 23 lutego 1982 r. Dotyczy rozmów 
z 49 dziennikarzami warszawskiego od-
działu SDP oraz pozyskania ośmiu z nich.
Planowano rozmowy z kolejnymi kilku-
dziesięcioma dziennikarzami.

Mit genezy SD PRL był dziurawy; za-
łożyciele stanowili starannie dobraną gru-
pę, cieszącą się zaufaniem zarówno władz
stanu wojennego, jak i SB. „Szaleństwo” 
i „politykierstwo” zlikwidowanego SDP
były pustymi kategoriami retorycznymi.
SD PRL okazało się później instytucją fa-
sadową (chociaż, jak wskazują akta „Gro-
ty”, jej członkowie rozpalali się w sytuacji
przydziału talonów na samochód). Mimo
tego wszystkiego „esduperel” z punktu
widzenia „miękkiej pacyfikacji” środowi-
ska dziennikarskiego spełnił swoje zada-
nie – w niecały rok po zawiązaniu skupił
ok. 90 proc. członków byłego SDP.

Był to jednak sukces czysto ilościowy –
dla uzyskania legitymacji SD PRL wy-
starczała niemal „chęć szczera”.



NIEZALE˚NA

GAZETA POLSKA
Warszawa, 7 listopada 2008 r.

VII

DZIENNIKARZE...

gdyż konferencje prasowe były nagrywa-
ne przez zachodnich dziennikarzy. Dlate-
go proponował, aby nie drukować jej 
w ogóle. Pisał wówczas: „Proponuję spra-
wę przeciągać i gdyby mnie pytano raz
czy drugi o stenogram, odpowiedzieć 
w końcu, że stenogramu nie drukuje się,
gdyż druk byłby już bardzo spóźniony”.
Co warto podkreślić w tym przypadku
Urban występował także w roli rzecznika
resortu spraw wewnętrznych. Uzasadniał
swoje stanowisko m.in. „ujemnym rezo-
nansem w aparacie MSW”. Nie był to je-
dyny przypadek „podrasowywania” przez
rzecznika prasowego jego konferencji,
które potem drukowano. Tak było np. 
z komentarzem Urbana do tzw. rozmowy
braci, czyli sfałszowanego zapisu rozmo-
wy przewodniczącego „Solidarności” Le-
cha Wałęsy z jego bratem Stanisławem
wyemitowanej przez Telewizję Polską 
w 1983 r. W tym przypadku rola Urbana
dalece wybiegała poza zakres działania
rzecznika prasowego rządu.

W czasie swojej działalności jako rzecz-
nik prasowy rządu Jerzy Urban był niezwy-
kle aktywnym uczestnikiem sceny poli-
tycznej w komunistycznej Polsce. Warto
przypomnieć, że to właśnie rzecznik praso-
wy rządu pod koniec 1984 r. proponował
ministrowi spraw wewnętrznych, jak sam

pisał po tym do wicepremiera Mieczysława
Rakowskiego, „o wydanie dyspozycji zba-
dania publikacji K[rzysztofa] Wolickiego 
z punktu widzenia możliwości prawnych
pociągnięcia go do odpowiedzialności są-
dowej”. Zarzucał dziennikarzowi paryskie-
go „Le Matin” pisanie artykułów „szkalu-
jących zjadliwie polskie władze, pełnych
kłamstw i insynuacji”. I proponował „po-
ciągnięcie go do odpowiedzialności sądo-
wej za szkalowanie, ale tak, aby to było wy-
raziście nie za poglądy (aby nie czynić zeń
męczennika), tylko za kłamstwa ewidentne
i możliwe do udowodnienia”. Co ciekawe,
według Urbana taka praktyka miała wręcz
stać się normą. Zapewne nie wiedział on,
że pod tym kątem były wcześniej analizo-
wane wypowiedzi hierarchów kościelnych
(np. homilie prymasa Wyszyńskiego) czy
artykuły w prasie solidarnościowej w la-
tach 1980–1981.

Prezentowany dokument zachował się w materiałach
Biura Prasowego Rządu Urzędu Rady Ministrów pod
sygnaturą 48:

Ściśle poufne
Nota wprowadzająca
Jest to reportaż proponowany do druku w „Nowej
Wsi”. Ułatwiłem zebranie materiału, zakładając wów-

czas, gdy konflikt trwał, że po jego zakończeniu warto
będzie powrócić do sprawy i w tygodniku dla młodzie-
ży wiejskiej omówić przypadek Miętna [sic!].
W międzyczasie Rada Główna Episkopatu, a potem pry-
mas, zajęli stanowisko w sprawie krzyży i w naszym in-
teresie leży raczej wyciszenie sprawy konfliktowej.
Reportaż mnie rozczarowuje. Przynosi on niby obiek-
tywny, a w istocie płytki obraz wydarzeń powierzch-
niowych. Autor nie pokazuje, że cała sprawa była or-
ganizowana i podgrzewana przez część rodziców, na-
uczycieli i kleru. Racje za zdejmowaniem krzyży są
formalistyczno-prawne. Każdy czytelnik po przeczyta-
niu pomyśli sobie: a co komu te krzyże szkodzą? Cóż to
za tępota i upór je zdejmować? Konkluzja tekstu jest
taka, że z władzą nie należy zadzierać, bo może za-
mknąć szkołę i już. Nie jest to powód do uznawania ra-
cji władzy. Wymowa całości: władza niczego szczegól-
nie złego nie zrobiła, ale z jakichś prawnych niejasnych
względów czepia się tych krzyży, a że ma siłę obrzy-
dzenia uczniom życia, raczej lepiej z nią nie zadzierać.
Nie jest to więc reportaż mądry, nie wszczyna dyskur-
su między racjami, nie uzasadnia naszych racji, nie
przekonuje do nich wiejskiego, młodego czytelnika.
Ponieważ z tekstu wnioskuję, że autor nie zebrał głęb-
szego materiału (cały tekst można było napisać w War-
szawie) ani nie ma koncepcji, ani powiedziałbym serca
do sprawy – nie proponuję poprawek ani nie czepiam
się poszczególnych sformułowań. Jestem przeciw dru-
kowi.

Jerzy Urban



NIEZALE˚NA

GAZETA POLSKA
Warszawa, 7 listopada 2008 r.

VIII

DZIENNIKARZE...

Sprostowanie 
W dodatku specjalnym IPN do „Niezależnej

Gazety Polskiej” nr 10 (32) z 3 października
2008 r. został zamieszczony tekst Pawła Tomasi-
ka pt. „Działalność TW »X«, »Rybak« w świetle
własnych doniesień”. Redakcja dodatku informu-
je, że pierwsze zdanie i ostatnie dwa zdania arty-
kułu oraz tekst w ramce pochodzą od redakcji 
i zostały włączone do artykułu bez wiedzy 
i zgody autora.

Redakcja Dodatku Specjalnego IPN 
do „Niezależnej Gazety Polskiej”

Replika Józefa Kosseckiego
Artykuł Pawła Tomasika pt. „Działalność TW

»X«, »Rybak« w świetle własnych doniesień”
(„Niezależna Gazeta Polska” 3.10.08) zawiera
nieprawdziwą informację jakobym był zarejestro-
wany w dzienniku rejestracyjnym MSW w dniu 
7 I 1963 r. pod numerem 4863 jako TW ps. „X”.
Informacja ta jest fałszywa, a wpis został sfałszo-

wany, co już zostało udowodnione – patrz odsy-
łacz dyskusja w moim biogramie w Wikipedii.

14 teczek moich rzekomych „donosów” to 
w rzeczywistości materiały z inwigilacji mojej
osoby, prowadzonej przez organy MSW, przy
użyciu zarówno osobowych, jak i technicznych
środków. Potwierdzają to daty podane w artykule
P. Tomasika – 7 I 1963 r. inwigilację mojej osoby
przejęła warszawska centrala MSW, gdyż w listo-
padzie 1962 r. rozpocząłem studia doktoranckie 
w IPPT PAN, zaś placówki PAN były w zaintere-
sowaniu centrali MSW. Inwigilację mojej osoby
zakończono w styczniu 1990 r., gdyż wtedy roz-
poczęły się przygotowania do likwidacji SB.

Nie wiem, kto dokonał fałszerstwa wpisu 
w dzienniku rejestracyjnym, którym posługuje
się P. Tomasik – czy jeszcze SB, czy UOP 
w okresie jego działalności skierowanej przeciw
Stanisławowi Tymińskiemu i Partii „X”, czy
wreszcie zostało ono dokonane w okresie, gdy
dokumenty te znajdowały się w IPN. 

P. Tomasik nie zwrócił się do mnie celem wery-
fikacji posiadanych na mój temat informacji – co
jest elementarnym wymogiem uczciwości bada-
cza, który rozpracowuje osobę żyjącą. Gdyby
zwrócił się do mnie, to być może udałoby się nam
wspólnie ustalić prawdę obiektywną. Uniknąłby też
podawania w swym artykule takich nonsensów, że
np. rzekomo informowałem MSW o poglądach ta-
kich osób jak red. Ochalski, który – podobnie jak ja
– był członkiem PZPR o przekonaniach patriotycz-
nych i swoje poglądy otwarcie wyrażał 
w swych publikowanych oficjalnie artykułach.

Józef Kossecki

Replika Pawła Tomasika
Opublikowany w dodatku specjalnym do

„NGP” nr 10 (32) z 3 października 2008 r. mój
tekst pt. „Działalność TW ps. »X«, »Rybak« 
w świetle własnych doniesień” jest abstraktem
wystąpienia przygotowywanego przeze mnie na
konferencję naukową „Nurt Narodowy Opozycji
Demokratycznej w PRL (1955–1990)”, która od-
będzie się 25 października 2008 r. Stąd wybitnie
syntetyczne ujęcie wielu wątków. Z doc. Józefem
Kosseckim nie spotkałem się, ponieważ obecnie
przedmiotem mojego zainteresowania nie jest,
skądinąd barwna, jego biografia polityczna. Jako
pracownik pionu archiwalnego IPN chcę jedynie
sumiennie i rzetelnie przedstawić informacje za-
warte w pomocach ewidencyjnych SB na temat
TW ps. „X”, „Rybak” i konsultanta ps. „Rybak”
oraz zreferować zawartość jego teczki pracy.

Paweł Tomasik

Na tym kończymy zajmowanie się sprawą 
p. Kosseckiego na łamach naszego dodatku.

Redakcja Dodatku IPN 
do „Niezależnej Gazety Polskiej”

19 XI 2008 

-
-

Sekcja dziennikarska:

-
-

-

Sekcja naukowa:

-

20 XI 2008 

Sekcja dziennikarska: 

-

-
-

-
-

-

-

-

-
-

-

-

Sekcja naukowa: 

-

Plan konferencji naukowej „Obserwacja, manipulacja, współpraca. Dziennikarze i naukowcy a aparat bezpieczeństwa w Polsce Ludowej”

Dodatek specjalny IPN redagują:
Wojciech Muszyński, Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej w Warszawie

ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa, tel. 022 526 19 66
Rafał Sierchuła, Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej w Poznaniu

ul. Rolna 45a, 61-487 Poznań, tel. 061 835 69 00
Sprzedaż wydawnictw własnych IPN – Gospodarstwo Pomocnicze IPN 

tel. 022 581 88 20
Więcej o działalności Instytutu Pamięci Narodowej: www.ipn.gov.pl


